آذرماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت آپارتمانهای ۵۰ متری در شش منطقه از جنوب شهر تهران شامل مناطق ۱۵ تا ۲۰ کمتر از یک میلیارد تومان و در منطقه ۱۲ حدود یک میلیارد تومان است

با توجه به آمار آذرماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت آپارتمانهای ۵۰ متری در شش منطقه از جنوب شهر تهران شامل مناطق ۱۵ تا ۲۰ کمتر از یک میلیارد تومان و در منطقه ۱۲ حدود یک میلیارد تومان است؛ البته این بدان معنا نیست که در دیگر مناطق نمی‌توان با نقدینگی کمتر از یک میلیارد تومان صاحب خانه شد.

به گزارش ایسنا، متوسط قیمت یک واحد ۵۰ متری در شهر تهران با توجه به میانگین نرخ معاملات در آذرماه یک میلیارد و ۶۲۹ هزار تومان است اما در حال حاضر با نقدینگی کمتر از یک میلیارد تومان می‌توان در بسیاری از محله‌های شهر تهران خانه خرید. البته برای دستیابی به این هدف، بیشتر باید در مناطق جنوبی تهران جست‌وجو کنید. امروز جمعه ۱۰ دی ماه در محله مسعودیه واقع در منطقه ۱۵ واحدی ۵۲ متری یک خوابه ۹ سال ساخت در طبقه اول دارای آسانسور و انباری به مبلغ ۸۸۰ میلیون تومان برای فروش عرضه شده که قیمت هر متر مربع آن ۱۶ میلین و ۹۲۳ هزار تومان است.

در محله جیحون نیز یک آپارتمان ۴۰ متری پنج ساله که در طبقه سوم واقع شده و دارای آسانسور و انباری است ۹۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد که قیمت هر متر آن به ۲۳ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان می‌رسد.

آپارتمان ۵۰ متری در ارزان‌ترین منطقه تهران ۷۹۰ میلیون تومان

اگر میانگین قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران را در نظر بگیریم، خرید یک آپارتمان ۵۰ متری در منطقه ۱۸ که ارزان‌ترین منطقه تهران محسوب می‌شود با لحاظ متوسط ۱۵.۸ میلیون تومانی نرخ هر متر خانه در این منطقه ۷۹۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد. متوسط نرخ آپارتمانی با همین متراژ در منطقه ۱۶ به میزان ۸۴۳ میلیون تومان و منطقه ۱۷ معادل ۸۵۱ میلیون تومان است. یک واحد ۵۰ متری در منطقه ۱۹ به طور میانگین ۸۶۲ میلیون تومان ارزش دارد. در منطقه ۲۰ برای خرید یک آپارتمان با همین متراژ باید به طور متوسط ۸۶۴ میلیون تومان هزینه کرد. میانگین قیمت یک خانه ۵۰ متری در منطقه ۱۵ معادل ۸۷۰ میلیون تومان و در منطقه ۱۲ به میزان یک میلیارد و ۲۱ میلیون تومان است.

با توجه به این آمار متوسط قیمت آپارتمان ۵۰ متری در هفت منطقه از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بین ۷۹۰ تا یک میلیارد تومان است. این بدان معنا نیست که در دیگر مناطق نمی‌توان با نقدینگی کمتر از یک میلیارد تومان، مسکن خریداری کرد بلکه با توجه به بالا بودن متوسط قیمت خانه در سایر مناطق تهران، گزینه‌های متقاضیان برای واحدهای کمتر از یک میلیارد تومان محدود خواهد بود.

یک آپارتمان ۴۸ متری ۱۸ سال ساخت، واقع در طبقه چهارم بدون آسانسور، دارای انباری به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد که نرخ هر متر آن ۱۶ میلیون و ۶۶۷ هزار تومان است. در تهرانپارس شرقی، واحدی ۵۳ متری با عمر بنای ۲۱ سال در طبقه چهارم، بدون آسانسور، دارای انباری یک میلیارد تومان برای فروش عرضه شده که قیمت هر متر آن ۱۸ میلیون و ۸۶۸ هزار تومان تعیین شده است. در محله امیریه واحدی ۴۲ متری ۲۰ ساله در طبقه دوم بدون آسانسور، دارای انباری ۷۱۴ میلیون تومان فروخته می‌شود که  قیمت هر متر آن ۱۷ میلیون تومان است.

بازار خانه‌های کمتر از یک میلیارد تومان در تهران

بازار مسکن بر مدار ثبات

همزمان با انتظار متقاضیان بالقوه مسکن برای آغاز یک پروژه بزرگ دولتی و به سرانجام رسیدن تحولات سیاسی، بازار مسکن شهر تهران در آذرماه ۱۴۰۰ با مقداری تحرک مواجه شد. معاملات ۳۴ درصد نسبت به آبان امسال و ۲۸۲ درصد در مقایسه با آذر پارسال افزایش پیدا کرد و متوسط قیمت هر متر مسکن شهر تهران در ماه مذکور به ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با ماه قبل ۱.۸ درصد و ماه مشابه سال قبل ۲۱ درصد بالا رفت.

بازار مسکن در شرایطی تا حدودی گرم شده که سال گذشته در این مقطع در رکود بی‌سابقه‌ای قرار گرفته بود. آذرماه امسال ۹۷۷۲ فقره معامله در شهر تهران امضا شده در حالی که آذر پارسال تعداد معملات ۲۵۵۵ فقره بود. این در حالی است که سال گذشته با وجود رکود معاملات، قیمت‌ها روند صعودی داشت؛ به طوری که آذرماه ۱۳۹۹ نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن در تهران ۹۹ درصد بود که هم‌اکنون به ۲۱ درصد رسیده است.

با توجه به این‌که آمارهای بلندمدت، تحلیل بهتری را از وضعیت بازارها نشان می‌دهد می‌توان گفت بازار مسکن هم‌اکنون در وضیت پیش‌رونق غیرتورمی قرار دارد؛ زیرا معاملات رشد کرده اما قیمت‌های افزایش سنگینی ندارد. رشد ۱.۸ درصدی ماهیانه قیمت، آن هم در شرایطی که رشد ماهیانه و سالیانه معملات به ترتیب ۳۴ و ۲۸۲ درصد بوده رقم قابل توجهی محسوب نمی‌شود.

یک کارشناس: رونق بازار مسکن به خاطر فروش‌های زیر قیمت است

ایرج رهبر ـ کارشناس بازار مسکن ـ در به ایسنا گفت: افزایش نسبی معاملات مسکن شهر تهران در ماههای آبان و آذر می‌تواند دو علت داشته باشد؛ یکی اینکه بعد از تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی و فشاری که به بانکها برای خروج از بنگاهداری آورده شده بسیاری از دستگاهها، ارگانها و بانکها اقدام به عرضه واحدهای خود در بازار کردند. بانکها در بخش املاک و مستغلات به صورت گسترده سرمایه‌گذاری کرده بودند که مقداری به تکاپو افتاده اند تا هرطور شده واحدهای خود را حتی زیر قیمت به فروش برسانند.

وی افزود: دلیل دیگر اینکه نزدیک عید است و کسانی که دست نگه داشته بودند تا برنامه‌های دولت را ببینند وارد بازار شدند. دولت طرح نهضت ملی مسکن را در دستورکار دارد اما به دلایلی مثل تامین اراضی مورد نیاز، زمان‌بر خواهد بود. بنابراین کسانی که قصد خرید مسکن دارند در این ماههای پایانی سال اقدام به خرید می‌کنند.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد بیشتر خریداران مسکن، مصرف‌کننده‌ها هستند. ممکن است برخی به خاطر سرمایه‌گذاری بخرند ولی به صورت کلان ورود نمی کنند چون اگر بیش از سه ماه واحد خود را خالی نگه دارند به آن مالیات تعلق می گیرد. ممکن است عده ای از سفته‌بازان در حال حاضر آپارتمان بخرند و قبل از عید بفروشند.

رهبر درباره آینده بازار مسکن گفت: به نظر من اگر دو برنامه مهم دولت شامل مذاکرات بین‌المللی و پروژه نهضت ملی مسکن به نتیجه برسد می‌تواند در رونق ساخت و ساز و افزایش معاملات موثر باشد؛ زیرا بخش خصوصی هم وقتی ببیند دولت در حال عرضه مسکن به بازار است نسبت به فروش املاک خود ترغیب می‌شود. این مساله می‌تواند به ثبات و حتی مقداری کاهش قیمت بیانجامد

منبع ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *